Фэміністкамі не нараджаюцца — імі становяцца
У стэрэатыпным мысьленьні фэміністкі — гэта агрэсіўныя лесьбіянкі з голенымі патыліцамі і валасатымі нагамі, гатовыя лінчаваць кожнага мужчыну, які адчыніць ім дзьверы або падасьць руку. Насамрэч, гэта проста рух за роўнасьць мужчын і жанчын, які набыў грамадзка-палітычнае значэньне і ня страціў значэньне па сёньняшні дзень. Разважаньні над фэмінізмам - на прыкладзе адной жанчыны.
Калі кажу, што я — фэміністка, то ў адказ чую або жарцікі, або абвяржэньні. Прайшла днямі тэст на… фэмінізм. Вынік: «Вы — не фэміністка! Вы — Жанчына!». Глупства якое, падумала я. Супярэчнасьцяў у гэтых панятках ня бачу. А тут яшчэ на мінулым тыдні маёй любімай жанчыне — Сымоне дэ Бавуар — споўнілася 100 год. Той самай, з чыіх вуснаў прагучала легендарнае:
«Жанчынай не нараджаюцца — ёй становяцца».
Пасьля сябе яна пакінула фэмінізм, «Другі пол» і Сартра. Таму і вырашыла я на ейным прыкладзе паказаць, хто такія фэміністкі.
Фэмінізм, як, напрыклад, і нацыяналізм, альбо любая іншая філязофія змаганьня, як магніт прыцягвае людзей, няздольных адаптавацца ў існуючым грамадзтве. Барацьбой яны тлумачаць свае няўдачы. Менавіта такія людзі ствараюць стэрэатыпы. Але сярод фэміністак шмат сапраўды прывабных і разумных асобаў, дзякуючы якім кожная з нас можа камфортна пачуваць сябе ў сёньняшнім дні. Яны ствараюць легенды. Як Сымона дэ Бавуар:)
Узьнік фэмінізм яшчэ ў XVIII стагодзьдзі, але сфармуляваны быў Сымонай дэ Бавуар. Асабліва актывізаваўся ў
Існуе некалькі накірункаў фэмінізму: радыкальны, лібэральны, нават экалягічны. Ня схільная да фанатызму, я, натуральна, ня ведаю на зубок усе палажэньні гэтых напрамкаў. Было дастатковым вывучыць дэталёва досьвед пачынальніцы фэмінізму Сымоны дэ Бавуар, пазнаёміцца зь ейнымі думкамі і пацікавіцца тым, як складвалася ейнае прыватнае жыцьцё, каб зразумець — гэта тое, з чым збольшага магу пагадзіцца.
І што самае цікавае, у сьвеце становіцца ўсё болей мужчын, якія становяцца на бок жанчын.
У прынцыпе, ёсьць два аргумэнты, якіх будзе дастаткова, каб патлумачыць гэтую парадаксальную на першы погляд сытуацыю.
Аргумэнт першы, жалезны: навукоўцы спраўдзілі, што фэміністкі лепш у ложку. Ці то быў сьледчы экспэрымэнт, ці то апытанка, але факт — з жанчынай, якая ўпэўненая ў сабе і ведае, што ёй трэба, значна лепей.
Калі ў каго яшчэ ёсьць сумненьні, прапаную ўвазе ініцыятыву швэдзкіх фэміністак: зараз яны змагаюцца за права жанчын плаваць у грамадзкіх басэйнах топлес. Мужчынам можна, а жанчынам — не. Не парадак! І дамагліся такі. Вось табе і гендэрная роўнасьць:)
Хаця тэма фэмінізму ўжо і нагнала аскомы, але пакуль жывуць показкі пра бляндынак і жанчын за рулём, пакуль на лекцыях па псыхалёгіі ў студэнтаў пытаюцца, хто лепей —
«Свабодным чалавек можа стаць толькі праз свабоду іншых»
ХХ стагодзьдзе можна сьмела назваць жаночым. Пакрысе жанчыны адваявалі права на адукацыю, на роўную з мужчынамі працу і яе аплату, права голасу і быць абранымі, права ўваходзіць у палітычныя партыі і прафсаюзы, права на развод, на кантрацэпцыю і аборт, на дзяржаўную дапамогу па цяжарнасьці і родам і гэтак далей.
Зараз гэта гучыць дзіўна для нас. Але ёсьць яшчэ месцы на плянэце, дзе жанчыны дагэтуль ня маюць гэтых элемэнтарных правоў і вымушаныя адстойваць сваю чалавечую годнасьць. Так, прыкладам, у Кіргізіі дагэтуль крадуць нявест.
Згодна ААН, жанчыны выконваюць 45% працы ў сьвеце, атрымоўваючы пры тым 10% сусьветнага заробку.
Можна шмат пісаць пра этапы «мірнай жаночай рэвалюцыі», пра даты, імёны і месцы. Але дастаткова будзе распавесьці пра жанчыну, якая сьвядома адмовілася мець дзяцей, але дзякуючы ёй нарадзіўся фэмінізм.
Сымона дэ Бавуар стала легендай для многіх пакаленьняў. Яна рэалізавалася ў прыватным жыцьці і ў прафэсійнай сфэры, спрычыніўшыся і да кар’еры «мужа». Прымала актыўны ўдзел у палітычным жыцьці на міжнародным узроўні, задавала тон жыцьцю культурнаму.
Сымона не адмаўляла і не адмаўлялася ад мужчын. Яна сьцьвярджала існасьць жанчыны як асобы, якая таксама мае права разьвівацца і мусіць тым правам карыстацца. Яна не адмаўляла біялягічнай розьніцы між мужчынам і жанчынай, але была ўпэўненая, што ад пачатку ва ўсіх людзей роўны патэнцыял — і жанчыны маюць права на роўныя магчымасьці для яго разьвіцьця.
Дэ Бавуар не была такой страшнай і разьюшанай, якой памылкова ўяўляюць фэміністку. Яна не была прыгажуняй, ва ўнівэры ў яе нават была мянушка «бабёр».
А галоўную цікавасьць для грамадзтва прадстаўлялі ейныя з Жанам Полям Сартрам адносіны. Колішняя студэнтка вядомага філёзафа, яна шмат у чым паспрыяла выхаду кніжак Сартра і фармаваньню такой моцнай філязофскай плыні, як экзыстэнцыялізм.
Яны не былі расьпісаныя і ня мелі дзяцей. Але не было жанчыны, здольнай адвабіць Сартра ад Сымоны. Яна была ўпэўненая, што не сям’я і ня дзеці трымаюць мужчыну ля жанчыны, а каханьне і сяброўства, свабода. Толькі свабодны чалавек не захоча нікуды сыходзіць.
Іхнім любімым выразам стала фраза зь фільму, які яны глядзелі напачатку свайго рамана:
«Я быў табе верным, але
па-свойму .»
Сымона сьвядома зрабіла свой выбар, адмовіўшыся ад традыцыйнай функцыі ды ролі жанчыны ў сям’і і грамадзтве — і была шчасьлівая.
У сваёй кніжцы, на напісаньні якой, у сваю чаргу, настаяў Жан Поль, Сымона адсочвае жыцьцёвы шлях жанчыны ад нараджэньня да сьмерці. У «Другім полу», не згубіўшым актуальнасьці з 1949, паказваецца, як грамадзтва зьмяняе сутнасьць прыроды жанчыны, адводзіць ёй ролю «другога полу».
Дэ Бавуар не была сьляпым адэптам адной ідэі. Яна заўважала парадаксальныя рэчы і не адмаўлялася ад фактаў, якія супярэчылі ейным разважаньням.
Напрыклад, яна заўважыла, што жанчыны, якія робяць націск на свой пол і сваю няроўнасьць з мужчынамі, якраз і дасягаюць роўнай з мужчынам пазыцыі, параўнальных заробкаў і мужчынскага атачэньня.
Моцны бок Сымоны дэ Бавуар у тым, што ў адрозьненьні ад сваіх пасьлядоўніц, яна не ідэалізуе жанчыну. Напрыклад, яна адзначае жаночую рэакцыйнасьць і разьяднанасьць.
Урэшце не стрымалася і яна — закахалася моцна, зусім
Але ўсё роўна засталася «
Такім чынам, робім высновы:
Фэмінізм — гэта не нейкая сэкта, што ставіць мэтаю зьнішчыць усіх мужчын з плянэты, а
грамадзка-палітычны рух, мэта якога — прадстаўленьне жанчынам усіх грамадзянскіх правоў; імкненьне да роўнасьці мужчын і жанчын ва ўсіх сфэрах жыцьця.
Мэтаю гэтага артыкула не было даць энцыкляпэдычныя веды пра фэмінізм. Проста захацелася распавесьці пра лёс адной з самых вядомых жанчын сучаснасьці і такім чынам патлумачыць сутнасьць гэтай зьявы. Галоўнае разумець, што парнэрства і роўнасьць у любых адносінах даюць максымум выніку і задавальненьня:)